موتور برق

موتور برق یا مولد برق خانگی یکی از پر مصرف ترین ماشین هایی است که در زمان قطع برق اصلی شهر به کار گرفته شده و بازدارنده از قطع برق مصرفی در خانه و یا فروشگاه های کوچک و یا بی نظمی در اعمال روزانه و پرکاری های تجاری می گردد.

به شکل کلی به هر ماشینی که انرژی مکانیکی حاصل از سوخت نفت گاز یا بنزین و گاز را به انرژی الکتریسیته تعویض کند موتور برق می گویند.

موتور برق یا ژنراتور برق خانگی با استحقاق های مکانیکی و الکتریکال گوناگون برای مصرف های جور با جور مورد بهره گیری قرار می گیرد، که در ادامه مطلب به نقد و بررسی اختصاصی انواع موتور برق ( از ژنراتور برق خانگی تا دیزل ژنراتور) و عملکرد هر یک خواهیم پرداخت و نوع و مدل موتور برق را در همه مدل های گوناگون با هم تطبیث می کنیم.

موتور برق

صورت موضوع های موتور برق :

1 کاربردهای موتور برق
2 ویژگی های یک موتور برق ایده آل
3 نحوه تقسیم بندی موتور برق
4 انواع موتور برق (ژنراتور) از لحاظ سوخت
5- موتور برق بنزینی
6- موتور برق گازسوز
7- موتور برق دیزل یا دیزل ژنراتور
8- توان موتور برق ها
9- انواع موتور برق از لحاظ کاربرد
10- موتور برق کیفی
11- موتور برق خانگی قابل حمل
12-  موتور برق صنعتی قابل حمل
13- موتور برق های ثابت (دیزل ژنراتور)
14- انواع سیستم استارت موتور برق
15- مزیت سیستم استارت اتوماتیک چیست؟
16- اجزای تشکیل دهنده موتور برق ها
17- نکته مهم جهت افزایش طول عمر ژنراتور برق
18- ژنراتورهای دیزل یا بنزینی کدام یک جوابگوی کار شماست؟
19- مقایسه از لحاظ راندمان سوخت
20- طول عمر دستگاه
21- قابلیت اطمینان
22- مقایسه ویژگی های ژنراتورهای دیزلی و بنزینی به صورت خلاصه
23- تعمیر و نگهداری موتور برق
24- ۳ دلیل مهم نقص ژنراتور ها در شروع کار 
25- تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
26- ۵ عامل اساسی که باعث کاهش عمر ژنراتور ها می شود
27- نکات ایمنی در هنگام استفاده از ژنراتور برق
28- پیشنهادهایی مبنی بر جلوگیری از شوک الکتریکی و برق گرفتگی
29- پیشنهادهایی مبنی بر جلوگیری از مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن
30- خطرات آتش سوزی و موارد ایمنی جهت جلوگیری از آتش سوزی
31- خطرات ناشی از سر و صدا و ارتعاش

کاربردهای موتور برق (ژنراتور برق خانگی) :

 

۱) نیاز به برق در آن ها وجود داشته، اما امکان برق کشی و یا وجود برق تولیدی نیروگاهی در آن مکان ها امکان پذیر نیست. از جمله این مکان ها می توان به کشتی ها، هواپیماها، قطارها، مناطق دورافتاده روستایی و جنگلی و… را نام برد.

۲)  امکان قطع برق شهری در آن ها وجود داشته و با رفتن برق اصلی مشکلات عدیده و جبران ناپذیری در آن ها رخ می دهد. از جمله آن ها می توان به مراکز حساس صنعتی و تولیدی، مراکز امنیتی و نظامی، بیمارستان ها، سرورها و … را نام برد.

۳) صنایعی که وجود برق مصرفی جهت راه اندازی دستگاه و تجهیزات آلات مورد نیاز بوده و دسترسی به برق مصرفی وجود ندارد یا بسیار مشکل است. که از آن جمله می توان صنایع راهسازی، آپارتمان سازی، آبرسانی، حفاری چاه و … را نام برد.

 

ویژگی های یک موتور برق (ژنراتور برق خانگی) ایده آل :
1- موتور برق ایده آل سازگاری کامل با محیط زیست دارد.
2- موتور برق دارای وزن و صدا کمی باشد (زیر ۷۰ دیسیبل باشد) و آلودگی صوتی کمی ایجاد نماید.
3- دارای قدرت و توان مناسبی با توجه به عملکرد مورد احتیاج ما باشد.
4- زمان تعمیر و نگهداری و تامین قطعات آن ساده و هزینه های تعمیر و نگهدای کمی داشته باشد.
5- موتور برق (مولد نیرو) قیمت مناسبی داشته باشد، تهیه و مصرف و هزینه سوخت آن پایین باشد.
6- زمان استارت و بکار انداختن موتور برق بنزینی به آسانی انجام گیرد.
7- دارای ضمانت و خدمات پس از فروش مناسبی باشد.

 

نحوه تقسیم بندی موتور برق (مولد برق)
مقیاس های مختلفی برای دسته بندی ژنراتورهای برق وجود دارد، اما ملاک اصلی برای دسته بندی، گنجایش و میزان قدرت خروجی آنها بوده که با واحد وات (watt) اندازه گیری و نمایش داده می شود.

موتور برق

انواع موتور برق (مولد برق) از لحاظ سوخت 


۱- موتور برق (ژنراتور برق) بنزینی :

 


همان گونه که از نامش پیداست، نیروی محرکه موتور برق بنزینی از یک موتور با سوخت بنزین تامین می گردد. موتور برق های بنزینی یکی از پرکاربردترین و شایع ترین انواع موتور برق جهت کارکرد های نسبتا مدید می باشند. از عیوب اصلی موتور برق بنزینی می توان به تولید گازهای دی اکسید کربن در اثر سوختن بنزین و آلوده نمودن هوا اشاره نمود، همچنین این دسته از موتور برق ها (مولد برق) را می توان تنها در محیط های باز مورد استفاده قرار داد، در غیر این صورت ممکن است به دلیل تولید گازهای سمی باعث ایجاد خفگی گردند.


۲- موتور برق گازسوز (گازی) :

موتور برق گازسوز

سوخت این دسته از موتورها با گاز (مایع یا گاز) تامین می گردد و نیروی محرک آن ها از طریق یک موتور گازسوز خلق می شود. این دسته از موتوربرق ها چندان پرکاربرد نیستند. از مزایای ژنراتورهای گازسور می توان تولید آلاینده های کمتر و هماهنگی مناسب با محیط زیست را نام برد و از عیوب آن می توان قدرت کمتر نسبت به نوع بنزینی و نفت گاز را نام برد. همچنین به طور کامل موتور برق گازسوز طول عمر بیشتری نسبت به موتور برق بنزینی داشته و دارای مخاطره ها کمتری می باشند. این دسته از موتور برق ها چندان پرکاربرد نیستند.


۳- موتور برق دیزل یا دیزل ژنراتور (مولد برق) :

 

دیزل ژنراتور
مواد شوختی این دسته از موتورها با نفت گاز (گازوئیل) تامین می گردد و نیروی محرک آن ها از یک موتور دیزلی (گازوئیلی) تامین می شود. این دسته از موتورها قویترین و عظیم تر از انواع موتور برق ها بوده، که مدت زمان و توان بیشتری را از نظر کارکرد نسبت به انواع گازسوز و بنزینی دارند، همچنین قیمت آن ها نیز بیشتر است. از عیوب دیزل ژنراتور ها می توان به تولید آلاینده های زیاد و آلوده نمودن هوا، صدای زیاد و ارتعاشات زیاد و  بزرگی و سنگینی موتور اشاره نمود. نکته آنکه دیزل ژنراتور از لحاظ سیستم خنک کاری به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند.


ژنراتور دیزلی (دیزل ژنراتور) :


همیشه باید به این نکته توجه داشت که 80 درصد توان کل دستگاه را زیر بار ببرید در غیر این صورت عمر دستگاه کاهش پیدا می کند.

دو معیار برای اندازه گیری مقدار توان موتور برق ها وجود دارد، این معیارها KW (کیلووات) و KVA (کاو)ا می باشد.

KW : عبارت است از توان واقعی موتور برق

KVA : عبارت است از توان ظاهری دیزل ژنراتور زمانی که در حالت AC قرار می گیرد.

در جدول زیر مهمترین نمادهای مورد استفاده در ژنراتورها را برای شما معرفی نموده، همچنین نحوه محاسبه توان ژنراتور در دو حالت تکفاز و سه فاز و نحوه تبدیل کیلووات به کاوا رو برای شما به نمایش درآورده ایم.

 

فرمولهای محاسبه توان ژنراتور در حالت تکفاز(1p)

۲۲۰×I= KW= V×I
فرمول محاسبه توان ژنراتور در حالت سه فاز(3p)

kW=3×V×I×PF=√۳×۳۸۰×I×۰٫۸

تبدیل کیلووات به کاوا    
۸/۰×کاوا= کیلووات

 

به دلایلی اکثر دستگاه های صنعتی در هنگام روشن شدن و استارت اولیه آمپر بیشتری در حد دو برابر توان موجود خود می کشند، در انتخاب موتور برق مناسب باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشیم. به طور مثال یک موتور برق 7 کیلووات در بهترین حالت می تواند یک الکتروموتور 3.2 کیلووات را روشن نماید.
 

انواع موتور برق از لحاظ کاربرد مصرف :

انواع موتور برق
اگر چه تکلیف اصلی تمامی موتور برق ها برابر است و از آن ها جهت تولید برق استفاده می شود، اما از نظر نوع مصرف، کاربری و توان خروجی در ۴ نوع مختلف در بازار موجود می باشند.

 

۱- موتور برق کیفی (مسافرتی) :

موتور برق کیفی
موتور برق کیفی ارزان ترین مدل های موتور برق است که از آن ها در مناطق دور افتاده استفاده می گردد. به این دسته از ژنراتورها، ژنراتور کمپین نیز می گویند، زیرا آن ها مناسب تامین برق در مسافرت، چادرزنی و کمپین ها می باشند. این دسته از ژنراتورها سازگاری بسیار خوبی با محیط زیست داشته و آلاینده های بسیار کمی تولید می نمایند.


۲- موتور برق خانگی قابل حمل ( سیار ) :

 

موتور برق سیار
موتور برق خانگی قابل حمل نوع دیگری از ژنراتور ها است که جهت تامین برق مصرفی در خانه ها و مراکز کوچک به کار گرفته می شوند.


۳-  موتور برق صنعتی قابل حمل (چرخ دار) : 

 


این دسته از ژنراتورهای مشابه به موتور برق های خانگیهستند اما قدرت و توان آن ها بیشتر می باشد. این دسته ها از موتورها میتوان جهت پشتیبانی برق سایت های ساختمانی، برق شرکت ها و سازمان ها استفاده نمود.


۴- موتور برق های ثابت (دیزل ژنراتور)

 

دیزل ژنراتور
این گروه از موتور برق ها در یک محل به صورت ثابت نصب شده و وظیفه تولید برق یک مجموعه را بر عهده دارند. دیزل ژنراتور ها دارای توان و قدرت بالاتری نسبت به انواع دیگر بوده و مدت زمانی که وظیفه تولبد برق را به عهده دارند نیز بسیار بیشتر از انواع دیگر می باشد. ناگذیر این دسته از ژنراتور دیزل ها لقب گران ترین موتور برق را به خود نسبت داده است.دیزل ژنراتور

انواع سیستم استارت (روشن کردن) موتور برق

سه نوع سیستم جهت استارت (روشن کردن) موتور برق وجود دارد.

۱- سامانه روشن کننده دستی یا هندلی

۲- سامانه روشن کننده استارتی

۳- سامانه روشن کننده اتوماتیک

سامانه استارتی دارای عملکرد بهتر و مناسب تر نسبت به دستی می باشد، البته هزینه سامانه استارتی نسبت به سامانه دستی بیشتر می باشد.

 

مزیت سامانه استارت اتوماتیک چیست؟


یکی از امتیاز ها و فواید سامانه اتوماتیک بدین صورت می باشد که هنگام قطع شدن برق اصلی، موتور به صورت اتومات به کار افتاده و دیگر نیاز به روشن کردن موتور برق به صورتی دستی و مراجعه به محلی که موتور برق (مولد برق) در آن تعبیه شده است، وجود ندارد.

 

اجزای تشکیل دهنده موتور برق ها (مولد برق)


۱- موتور

۲- ژنراتور

۳- سیستم سوخت

۴- تنظیم کننده ولتاژ

۵- سیستم خنک کننده و اگزوز

۶- سیستم روغنکاری

۷- شارژر باتری

۸- قسمت اصلی مونتاژ شده و قاب

 

موتور (motor)

قلب تپنده ژنراتور، قسمت اصلی و محرک دستگاه که منبع انرژی مکانیکی دستگاه می باشد. موتور دستگاه بر حسب کاربری و کاربرد می تواند به صورت گازی، بنزینی و یا دیزلی انتخاب گردد.

 

ژنراتور(generator) 

ژنراتور

مهم ترین و واجب ترین یک قسمت موتور برق، ژنراتور می باشد،که وظیفه تولید و تبدیل انرژی مکانیکی به برق بر عهده اوست.  اصلی ترین موارد در مورد تعیین نحوه و کارکرد ژنراتور، سیم پیچی استاتور و رتور و جریان تحریک آن می باشد.

 

سیستم سوخت (باک ذخیره)

معمولا به صورت یک باک فلزی یا مخزن می باشد، که وظیفه تامین سوخت موردنیاز برای موتور را بر عهده دارد.

 

تنظیم کننده ولتاژ (رگلاتور)

 

وظیفه تنظیم میزان ولتاژ خروجی را بر عهده داشته، همچنین وظیفه تبدیل جریان AC به DC یا بالعکس بر عهده این قسمت از دستگاه موتور برق می باشد.

 

سیستم خنک کننده (رادیاتور)

رادیاتور

استفاده ی دائم از موتور برق باعث می شود اجزای داخلی آن گرم و داغ گردد. اگر این گرما در محفظه موتور باقی بماند، باعث آسیب رسیدن به اجزای موتور می گردد. به همین دلیل وجود سیستمی جهت خروج این گرما و خنک نمودن اجزای موتور لازم و ضروری است. از این رو از سیستم خنک کننده جهت این امر استفاده می گردد.

 

سیستم روغن کاری (روانکار)

 

جهت افزایش طول عمر اجزای موتور و جلوگیری از سایش و اصطکاک قسمت های مختلف در اثر درگیری دائم، وجود یک سیستم جهت روان کاری و روغن کاری بسیار ضروری است.

 

شارژر باتری سویچینگ

 

وظیفه اصلی شارژ باتری دیزل ژنراتور بر عهده این قسمت می باشد.

 

قسمت اصلی مونتاژشده و قاب (شاسی ژنراتور)

 شامل بدنه و قسمت اصلی دستگاه بوده که تمامی اجزا بر روی آن نصب می گردند.

 

۸ نکته واجب جهت افزایش طول عمر ژنراتور برق :


جهت افزایش طول عمر مفید و به حداکثر رسیدن میزان کارآیی دستگاه، باید همواره مسائلی را مدنظر داشت و چک نمود تا در هنگام کار با دستگاه دچار مشکل نشویم. در اینجا این موارد را برای شما ذکر می کنیم:

۱- چک نمودن درجه حرارت دستگاه موتور برق

۲- چک نمودن میزان فشار دستگاه ژنراتور برق

۳- چک نمودن سطح آب خنک کاری

۴- بازرسی سطح روغن دستگاه جهت روانکاری و روغنکاری قسمت های مختلف

۵- چک نمودن مقدار دود خروجی از دستگاه موتور برق بنزنی

۶- چک نمودن میزان سوخت مصرفی دستگاه موتور برق خانگی

۷- چک نمودن مقدار ارتعاش و صدای دستگاه موتور برق

۸- بازرسی آب بند بودن تمام قسمت ها و عدم وجود نشت

 

ژنراتورهای دیزل یا بنزینی کدام یک جوابگوی کار شماست؟
اینکه کدام یک از ژنراتورها جوابگوی کار شماست، سوال بسیار مشکلی است. اما برای پاسخ دادن به این سوال، باید میزان توانی که نیاز دارید را به طور کامل و شفاف مشخص کنید.

به عنوان یک قاعده کلی ژنراتورهای بنزینی جهت عملیات کوچک همچون: مسافرت های چادری و مزارع بسیار کوچک ایده آل و مناسب بوده و ژنراتورهای دیزل به دلیل قدرت بالا جهت عملیات و پروژه های بزرگ همچون مزارع و یا پروژه های ساختمانی در مقیاس بالا مناسب می باشند. در این قسمت سعی داریم مقایسه ای بین موتور برق های بنزینی و دیزل برای شما انجام بدهیم تا شما را جهت انتخاب ایده آل ترین محصول جهت کاربرد موردنظرتان راهنمایی کرده باشیم.

 

تفاوت ژنراتورهای دیزل با بنزینی


۱- مقایسه از لحاظ بازده سوخت :

 

موتورهای برق دیزل راندمان بیشتری نسبت به موتورهای برق بنزینی دارند و میزان خروجی و نیروی بیشتری را با مصرف سوخت کمتری تولید می کنند، اما آن ها سنگین تر بوده و وزن بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

 

۲- طول عمر دستگاه :

 


در این بخش می خواهیم بر روی این مفهوم بحث کنیم که کدام ژنراتور برای  عملیات با مدت زمان طولانی مناسب تر می باشد. هر ژنراتوری که شما انتخاب می کنید، باید با قدرت و در پاره ای از مواقع به سختی کار کند تا میزان خروجی و قدرت موردنظر شما را ایجاد نماید. با این وجود ژنراتورهای بنزینی با تنش و فشار بسیار زیاد، ولتاژ موردنظر شما را تولید می کنند. در حالی که ژنراتورهای دیزل قادرند بدون وقفه و بدون فشار زیاد کار نموده، تا ولتاژ موردنظر شما را ایجاد نمایند. فشار کمتر بر روی اجزای داخلی موتور باعث افزایش طول عمر آن ها می گردد، به همین دلیل نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری موتور دیزل نسبت به بنزینی کمتر می باشد.

یکی دیگر از ویژگی های موتور دیزلی قابلیت خودروغنکاری آن ها به دلیل وجود روغن در گازوئیل (نفت گاز)می باشد. ویژگی خودروغنکاری به طول عمر موتورهای دیزل و اجزای آن کمک می کند، اما برای یک موتور بنزینی دو زمانه نیاز است که بنزین و روغن در مخزن ریخته شود، که در دراز مدت ممکن است سیستم سوخت رسانی موتورهای بنزینی را دچار مشکل نموده و باعث افزایش هزینه تعمیرات و افزایش پروسه تعمیرات و نگهداری موتورهای بنزینی نسبت به دیزل شود، در حالی که ۱- هزینه تعمیرات و ۲- پروسه تعمیرات و نگهداری دو موردی است که هنگام استفاده از موتورهای دیزل نگران آن ها نیستیم.

 

۳- قابلیت اطمینان

 

بزرگترین ژنراتورهای دیزل نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری با هزینه مناسب را دارند، یکی از دلایل این امر، سادگی نسبی موتور دیزلی در مقایسه با موتور ژنراتور بنزینی است. همچنین سادگی موتور دیزل باعث می شود تا عمل خنک شدن آن با سهولت انجام گیرد. موتور دیزل دارای سهولت، کارآیی و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به موتور بنزینی می باشد.

 

مقایسه ویژگی های ژنراتورهای دیزلی و بنزینی به صورت خلاصه

 

۱- قیمت سوخت موتورهای بنزینی سه برابر موتورهای گازوئیلی است.

۲- قیمت ژنراتورهای دیزل ۳۵ تا ۵۰ درصد از ژنراتورهای بنزینی بیشتر است.

۳- روشن کردن (استارت) موتورهای بنزینی با استارت برقی و یا هندل بسیار ساده تر از موتورهای دیزل می باشد.

۴- بازده، طول عمر و قابلیت اطمینان ژنراتورهای دیزل بیشتر از ژنراتورهای بنزینی می باشد.

۵- موتورهای دیزلی دارای وزن بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی می باشند.

۶- هزینه تعمیرات و پروسه تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل نسبت به بنزینی ساده تر و با هزینه کمتر همراه است.

مقایسهژنراتورهای دیزلی و بنزینی
تفاوت ژنراتور بنزینی و ژنراتور دیزلی
تعمیر و نگهداری موتور برق
چرا ما به نگهداری از ژنراتور نیاز داریم؟

 

با گسترش شبکه برق در سرتاسر جهان، این انرژی در میلیون ها خانه و کسب و کار مختلف نفوذ نموده است. با این حال بر اثر طوفان ها، سیل ها و خرابی تجهیزات در مناطق مختلف جغرافیایی، قطع برق مردم زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این باره می توان به آمار سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که در آن سال بیش از ۲۸۰۰ قطع برق ناخواسته به مدت زمان ۲٫۵ ساعت رخ داده است.

قطع برق در بیمارستان ها، مراکز مراقبتی و بهداشتی می تواند تهدید کننده جان افراد باشد  و همچنین زیان مالی به میزان ۲۰۰۰۰ دلار الی ۲ میلیون دلار را تحمیل نماید.

تعمیر و نگهداری نقشی اساسی در افزایش طول عمر موتور برق را دارد, بنابراین باید برنامه ای منظم جهت نگهداری از دستگاه در نظر گرفته شود. 
 

۳ دلیل عمده و مهم نقص ژنراتور ها در شروع کار 

 

1- سوییچ استارت در شروع کار به جای قرا گرفتن در حالت Auto در حالت Off قرار گرفته است.
2- در شروع کار باتری ها در حالت شارژ کامل قرار ندارد.
3- فیلتر سوخت به علت آلودگی و ناخالصی های موجود بسته شده است

تمام موارد مربوط به تعمیر و نگهداری ژنراتورها باید توسط پرسنل مجرب و آموزش دیده انجام شود، تا از بروز عیوب احتمالی تا حد زیادی پیشگیری شود. در ادامه مواردی که باید به طور منظم و بازه های زمانی مشخص انجام گیرد را برای شما شرح داده ایم.

 

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
به علت پایداری و مقاومت بالای موتورهای دیزلی، اکثر موارد نگهداری از نوع پیشگیرانه بوده و شامل موارد زیر است:

بازرسی های عمومی موتور برق
سرویس و تعویض سیستم روغن کاری
سرویس و تعویض سیستم خنک کاری
سرویس و تمیزکاری سیستم سوخت رسانی
سرویس و تست هفتگی استارت باتری ها

برنامه زمانی انجام این موارد با توجه به سیکل کاری موتور برق انجام می گیرد. به طور مثال اگر موتور برق به طور مکرر مورد استفاده قرار گیرد باید در فواصل زمانی کوتاه تری انجام گیرد.

دیزل ژنراتور

۵ عامل اساسی که باعث کاهش عمر ژنراتور ها می شود
1-استفاده از دیزل ژنراتور به طور مکرر
2-استفاده از ژنراتور در محیط کاری با دمای حرارت بالا
3-قرار گرفتن در معرض تغییرات آب و هوایی
4-قرار گرفتن در معرض آب شور
5-قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و سایر آلودگی های هوا
در هر حال باید با توجه به استانداردهای سازنده ژنراتور تمامی موارد تعمیر و نگهداری انجام شده و همچنین با یک برنامه زمانی منظم تمامی موارد مربوط به نگهداری ژنراتور ثبت گردد.

 

موارد عمومی جهت نگهداری اکثر ژنراتورها می باشد

 

* گرمکن خنک کن

* چک کردن سطح مایع خنک کننده

* چک کردن سطح روغن

* چک کردن سطح سوخت

* چک کردن مجاری هوا

* چک کردن شارژر باطری

* تخلیه فیلتر سوخت

* تخلیه آب از باک سوخت

* چک کردن کشش تسمه

* چک کردن رسوب داخل اگزوز

* تعویض روغن و فیلتر

* تعویض المنت فیلتر هوا

* چک کردن شلنگ های رادیاتور

* تعویض فیلتر سوخت

* پاک سازی سیستم خنک کاری
 

نکات ایمنی در هنگام استفاده از ژنراتور برق یا دیزل ژنراتور :


ژنراتور برق یا همان موتور برق به همان اندازه که می توانند مفید باشند و در مواقع قطع برق و اضطرار به کار گرفته شود، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می توانند خطرناک و تهدید کننده جان انسان ها باشند.

در این قسمت تعداد از علائم مورد در مورد ایمنی موتور برق ها را برای شما به نمایش گذاشته ایم.


همچنین به دلیل مورد استفاده بالا ژنراتورها و اهمیت نکات ایمنی مربوط به آن ها، در این قسمت یک لیست مربوط به نکات ایمنی در هنگام راه اندازی ایجاد نموده ایم که در اختیار شما قرار می دهیم.

 

لیست مهم ترین نکات ایمنی مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور ها :

 

۱-در هنگام پر کردن مخزن سوخت دیزل ژنراتور بسیار دقت شود که هیچ سوختی بر روی بدنه دیزل ژنراتور ریخته نشود.

۲-مطمعن شوید که الکتریسیته ساکن در مخزن ژنراتور وجود ندارد.

۳-از قرار دادن مواد مشتعل شونده در اطراف دیزل ژنراتور جدا خودداری نمایید.

۴-همیشه از میزان توان موتور برق خود آگاه بوده و بیش از توان ژنراتور از آن کار نکشید، چون باعث داغ شدن موتور و آسیب های جدی به اجزای آن می گردد.

۵-همواره تجهیزات و اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی را چک نموده و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید تا امکان بروز حوادث غیرمترقبه را کاهش دهید.

موتور برق

در مورد خطراتی که هنگام استفاده از ژنراتور ها گمان وقوع آن وجود دارد، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

مسمومیت از طریق گاز مون اکسید کربن موجود در دود حاصل از احتراق موتور دیزل
شوک الکتریکی و برق گرفتگی
آتش سوزی
سازمان بهداشت ایمنی و شغلی موارد ایمنی زیر را در حین کار با ژنراتورها پیشنهاد می دهد:

 

پیشنهادهایی مبنی بر جلوگیری از شوک الکتریکی و برق گرفتگی
هرگز موتور برق را به طور مستقیم به سیستم برق منزل، دفتر کار و … متصل نکنید،  مگر اینکه یک برق کار مجرب به درستی موتور برق را با سوییچ انتقال نصب کرده باشد.
به هیچ وجه لوازم الکتریکی را مستقیماً به ژنراتور برق متصل نکنید. این کار را با استفاده از کابل هایی که سازنده دستگاه آن را پیشنهاد می دهد، انجام داده و در هر شرایطی از سالم بودن کابل اطمینان حاصل نمایید.
موتور برق بنزینی را در شرایط خشک نگه دارید. در شرایط بارانی از موتور برق استفاده نکرده و در صورت امکان با استفاده از یک سایبان از آن محافظت کنید.
اثر شوک الکتریکی روی بدن انسان
اثر شوک الکتریکی روی بدن انسان
پیشنهادهایی مبنی بر جلوگیری از مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن
هرگز از موتور برق در داخل ساختمان و یا فضاهای محصوری مانند گاراژ ها و زیرزمین ها استفاده نکنید.
اطمینان حاصل کنید تا در اطراف ژنراتور ۳ تا ۴ فوت فضای خالی وجود داشته باشد و در بالای ژنراتور برق فضای کافی جهت تهویه وجود داشته باشد.
احتیاط حاصل نمایید تا موتور برق بنزینی در نزدیکی درها، پنجره ها و ورودی ها قرار نداشته باشد، تا فضا از گاز مونوکسید کربن اشغال نشود.
علائمی همچون سر درد، سرگیجه، تهوع و خستگی نشان دهنده مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن می باشد. اگر این علائم را در خود یا سایر افراد پیرامون ژنراتور دیدید، بلافاصله خود را به پزشک برسانید و تا زمانی که مکان ژنراتور از مونوکسید کربن پاکسازی نشده است، به محل نصب ژنراتور بازنگردید.

 

خطرات آتش سوزی و موارد ایمنی جهت جلوگیری از آتش سوزی 

 


موتور برق هنگام کار گرم شده و تا مدت ها پس از خاموش شدن داغ می مانند، به همین علت با ریزش سوخت می توانند محترق شوند.
قبل از سوخت گیری، ژنراتور را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود.
بنزین و سایر سوخت های ژنراتور را در ظروف مناسب و استاندارد ذخیره و منتقل شوند و این ظروف دارای مجرای تهویه باشند.
مخازن سوخت را از دستگاه های تولید کننده گرما و اشتعال نظیر خود ژنراتور، سیگار، فندک، آبگرمکن و کبریت دور نگه داشته و همچنین در اطراف این مخازن سیگار نکشید.

 

خطرات ناشی از سر و صدا و ارتعاش
موتور های ژنراتور برق سر و صدا و ارتعاش تولید می کنند.
صدای بیش از حد و ارتعاش باعث کاهش شنوایی و ایجاد خستگی می کند و می تواند عملکرد شغلی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
ژنراتورهای قابل حمل را در حد امکان به دور از مناطقی که افراد در حال کار هستند نگه دارید.
در صورت امکان حتماً از محافظ های گوش استفاده کنید.