دیزل ژنراتور | دیزل ژنراتور کامینز | دیزل ژنراتور پرکینز

دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور | دیزل ژنراتور کامینز | دیزل ژنراتور پرکینز همه این ها تولید انرژی الکتریکال (الکتریکی) به روش های  پایه و ساده اینگونه

است که با حرکت یک سیم مسی یا استوانه مسی بین قطب های منفی و مثبت آهنربا تولید میشود شرکت های تولید کننده ی ا

نرژی الکتریکال (الکتریکی) با استفاده از توربین های آبی و بادی و... هستند ژنراتورها برای تولید برق نیاز به یک محرک مکانیکی نیاز

دارند در مکانهایی که امکان انتقال برق تولید شده نیروگاهی وجو ندارد و جهت تولید انرژی الکتریکی نیاز به یک سیستم تولید داریم 

مثال :

در یک پروژه عمرانی که خارج از محدوده شهری و در منطقه محدود و  دور از خطوط انتقال برق می باشد مثل صحرا برای تامین انرژی

الکتریکی باید از سلول خورشیدی یا دیزل ژنراتور می توانیم استفاده کنیم.

سلول خورشیدی (سیستم سولار) :

سلول خورشیدی
سیستم سولار (سلول خورشیدی) یعنی انرژی تجدید پذیر، یعنی انرژی که دارای منابع بی پایان و بی نهایت است و از بین نمی

رود، برای محیط زیست هیچ ضرری ندارد، هر چند که در حین تولید و انتقال و نصب مقداری آلودگی به وجود می آورد ولی در مقابل

نیروگاه های سوخت فسیلی بسیار کم است کاربردهای فراوانی نیز دارد تولید برق یا شیرین سازی آب و حتی تولید برق ماهواره ها

در فضا به کار گرفته می شود هزینه نگهداری بسیار کم است ولی هزینه راه اندازی اولیه تجهیزات خورشیدی بسیار گران قیمت

است دسترسی به نور خورشید در یک بازه زمانی ۱۶ ساعت از روز امکان پذیرا می باشد هزینه های ذخیره سازی انرژی خورشیدی

که باید با باتری انجام شود خیلی گران قیمت می باشد و نیز برای راه اندزی یک نیروگاه خورشیدی به یک زمین چندصد هکتاری نیاز

است چون پلرلنتر چگالی توان وات بر متر مربع حساب میشود.

دیزل ژنراتور :

دیزل ژنراتور دستگاهی یا وسیله ای هست که مرکب از موتور و ژنراتور و شاسی فلزی و رادیاتور و باتری و گرم کن و باک سوخت و

استارت و تابلوی برق و تابلوی چنج آور راه انداز و پروانه و... تشکیل شده است. زمانی که برق شهر (برق اصلی) قطع می شود یا ا

صلا وجود ندارد و یا دسترسی به آن امکان ندارد، سیستم مولد برق بوسیله اپراتور یا بصورت تایمر استارت می کند سوخت موجود

در باک را بوسیله یک موتور پمپ به داخل موتور به قسمت احتراق انتقال داده می شود، به وسیله سوزن های موجود در بالای هر

سیلندر بداخل پیستون به حالت پودر ریخته می شود سپس سیستم احتراق منجرب به انفجاز مواد سوختی در داخل پیستون

میشود و باعث انجام فعل و انفعالات داخل موتور می شود و باعث به دوران افتادن میل پیستون میشود این میلنگ به وسیله کوپل به

ژنراتور وصل شده، اجزای داخلی ژنراتور از روتر و استاتور و رگلاتور و ترمینال تشکیل شده است میل پیستون به روتر که در داخل

استاتور است شروع به چرخ زدن می کند و این چرخ زدن باعث تولید برق DC می شود و سپس تبدیل به برق AC می شود و از

طریق ترمینال ها خارج می شود و وارد تابلوی برق می شود که این قسمت بوسیله کنتاکتورها و کلیدها به محل های مورد نیاز

انتقال داده می شود و نیازهای مصرف کننده ها بر طرف میشود. پس نتیجه می گیریم که دیزل ژنراتور بهترین گزینه کم خرج بالا

نشین برای تولید برق می باشد.

 

جلوگیری از صدای ناهنجار(سایلنت) در دیزل ژنراتور :

دیزل ژنراتور | قیمت دیزل ژنراتور | اجزای دیزل ژنراتور | دیزل ژنراتور کامینز | دیزل ژنراتور بنز
دیزل ژنراتور ها  از اسمشان معلوم است موتور دیزلی بعلاوه ژنراتور و متعلقاتش، موتور دیزلی چون از سایر موتورها پرقدرتر است

بهمین خاطر صدای زیادی دارد. دیزل ژنراتور در مکانهای مسکونی و بیمارستانی و تجاری و تولیدی و... مورد استفاده است و در زمان

نبود برق بکار می افتند به همین منظور از چندین روش برای مهار این موضوع میتوانیم استفاده کنیم 

 

سامانه اگزوز :


تفتیش کنترل صدا و اولویت مصرف کننده از عوامل اصلی ی انتخاب  سیستم اگزوز (صداکش) می باشد آشکار است که انتخاب

سیستم اگزوز (صداکش)به قرار داشتن دیزل ژنراتور در داخل و یا خارج از ساختمان بستگی دارد سرپوشی بیرون از اتاق که باید

محافظ در برابر هوا باشد. اصولا هدایت لوله اگزوز از موتور به فضای بیرون از اتاق هدایت میشود بطوریکه لوله بروی سقف

حائل میشود. 

 

نوع سیستم اگزوز مصرفی در هر پروژه بستگی به توان دیزل ژنراتور متغییر است و نیز باید در نظر داشت که این سیستم در چه

جایی و چه مکانی مورد استفاده است بعد از این باید بفکر لوله های مابین موتور و لوله خروجی اگزوز باشیم بنام لوله فنری فلکسی

بل تا مانع از لرزش و جابجایی موتور بر روی لوله اگزوز شود.

 

اتاقک کانوپی :

کانوپی دیزل ژنراتور

کانوپی وسیله ای است جهت کاهش صدا و محافظ در برابر وقایع غیر منتظره، رعد و برق، برف و باران، گرد و خاک و... در صنعت

دیزل ژنراتور بکار می رود مهندسین طراح بر اساس سنجش توان موتور و اندازی گیری ابعاد هر دستگاه دیزل ژنراتور و اندازی گیری

صدای موتو و ژنراتور، دبی هوای مصرفی و تیپ سایلنسر و دبی هوای خروجی طراحی های لازم را انجام می دهند و پس از اندازه

گیری و ترسیم نقشه، واحد تولید شروع به ساختن کانوپی مورد نیاز می شود.

 

باید توجه کرد که در سراسر دنیا سازندگان کانوپی سعی در استانداردسازی محصولات خود هستند تا هیچ آسیبی به دستگاهها

وارد نشود. بعضی از محصولات ساخته شده در کارگاه های کوچک به عنوان یک کانوپی سایلنت، شروط اولیه یک کانوپی استاندارد

را ندارند و باعث داغ شدن دیزل ژنراتور می شوند. الزاما در نظر گرفتن فضای کافی برای تهویه بهتر هوادهی دیزل ژنراتور است به

همین علت عرض دیزل ژنراتور را که داخل کانوپی است بیشتر از یک دستگاه بدون کانوپی میباشد. کیفیت کانوپی وابسته به لوازم

مصرفی درآن می باشد استفاده از شاسی محکم و ورق آهن مرغوب (حداقل ۳ میلی متر ) و استفاده از عایق صوتی(فوم فشرده آ

گوستیک) استاندارد و یراق آلات استیل بروی درب و استفاده از رنگ الکترو استاتیک و...     


از جنبه اصول کار و روش تحریک استاتور سه نوع ژنراتور داریم :


ژنراتور با آهنربای دائم :

 

احتیاجی به تغذیه روتور ندارد و روتور القاگر چون آهنربای دائم است با گردش خود و اعمال میدان متغیر و دوار به سیم پیچ استاتور

نیروی محرکه لازم را ایجاد می کند.


ژنراتور زغالی :

جریان به حرکت در آوردن برای مغناطیس کردن هسته روتور از طریق یک جفت جاروبک زغالی از مدار رگولاتور به روتور ارسال می

شود.


ژنراتور اگزایتری:

در این وسیله جریان مورد نیاز روتور القاگر از طریق روتور یک ژنراتور کمکی کوچکتر که روی همان شفت (میله وسط ژنراتور) سوار

است تأمین می شود. منتها چون جریان روتور کمکی ac است بین دو سیم پیچ واقع بر روی شفت یک سیستم یکسوساز دیودی

قرار دارد تا جریان dc لازم را به سیم پیچ روتور اصلی برساند.